Projektbeskrivelse er et meget vigtigt redskab til at kaste lys over din gode idé. Samtidig er det et vigtigt redskab, når du skal udarbejde din fondsansøgning.
Her kan du se hvilke temaer en projektbeskrivelse kan indeholde.
Projektets titel
Det er en god idé at give projektet en kort og præcis titel. Find evt. en original titel som kan bruges af alle i hverdagen.
Projektansvarlige
Skriv altid hvem der er økonomisk og juridisk ansvarlig for projektet. Oplys navn og kontaktoplysninger på de personer, hvor man kan få oplysninger of afklaret spørgsmål i forbindelse med projektet.
Det vil ligeledes være en fordel, at beskrive hvilke kompetencer og kvalifikation de projektansvarlige har. Det kan være med til at synliggøre de ansvarliges legitimitet, og hvorfor de er ansvarlige for projektet.
Projekt ideen kort
Det er en god idé at beskrive projektet i en kort version. Du skal bruge det til, at redegøre for projektet når du/I bliver spurgt, om du kan præsentere projektet i et par sætninger.
Tager du kontakt til en fond, er det en god idé at kunne redegøre kort for projektet.
- Målgrupper - hvorfor vil projektet gøre en forskel?
- Hvem er I, der ønsker projektet?
- Er der noget nyskabende ved projektet?
- Hvor og hvornår skal projektet finde sted?
Baggrunden for projektet
- Hvem er I, og hvem er jeres forening?
- Hvad er det for et problem eller udfordring, I ønsker at løse?
- Hvordan ønsker I at ændre den tilstand, og med hvilke midler ønsker I at ændre?
- Hvordan kan projektet bidrage til, at ændre den tilstand I ønsker at ændre?
- Skriv noget om målgruppen og deres situation?
Målgruppen
Hvem er projektets målgruppe - vær meget konkret med beskrivelsen af målgruppen. I kan opdele målgruppen i to dele. En primær som får en direkte fordel ved gennemførslen af projektet, og en sekundær målgruppe som opnår fordele "lidt på sidelinjen".
Projektets overordnede formål
Man kan sige, at visionen er et formål, som ikke direkte kan opnås gennem projektet. Det er et langsigtet perspektiv, som projektet skal være med til at arbejde hen mod.
Det er vigtigt, at der er overensstemmelse mellem projektets overordnede formål og formålsparagraffen i jeres vedtægter.
Projektets mål
Det resultat som I ønsker skal komme ud af projektets gennemførelse.
Eksempler:
- Måske er det en helt ny idrætsfacilitet som tilgodeser indbyggerne i lokalområdet
- Måske er målet at flere ældre skal komme ud af ensomhed gennem aktiviteter i foreningen
- Måske er det integration og få flere familier fra lokalområdet til at dyrke idræt sammen med danske familier i idrætsforeningen
- Måske er det at at få flere piger til at dyrke fodbold i fodboldklubben.
- Måske at flere børn og unge til at benytte spejderhytten
- Måske skal et samarbejde mellem folkeskolen og idrætsforeningen lære børnene i 5. og 6. klasse om vigtigheden af sund kost og bevægelse.
- Måske at skabe relationer og fællesskab i lokalområdet.
Projektets succeskriterier
Opsæt nogle kriterier som du kan måle på, når projektet er overstået, men også bruge til at vurdere, om du er godt på vej undervejs i projektet.
Du kan opsætte tre typer af mål - inputmål, outputmål og effektmål.
Inputmål:
Disse mål har du selv mulighed for at påvirke gennem direkte ændringer
Outputmål:
Disse mål er de umiddelbare resultater af projektets gennemførelse. Det kan være at succeskriteriet har været 30 nye medlemmer, samarbejde med 10 folkeskoler eller at få 50 ældre til at komme i foreningen.
Effektmål:
Er knyttet til projektets overordnede formål, og beskriver om det er lykkedes at opnå en effekt overfor målgruppen - forberede en situation. I det hele taget om projektet har gjort en forskel.
Du/I kan anvende SMART modellen som et hjælperedskab til at udarbejde dine mål samt finde ud af om målene er opnået. Læs mere om den her.
S
pecifikke
M
ålbart
A
ccepteret
R
ealistisk
T
idsbestemt
Sørg for at lave mellem 1 til 5 inputmål, outputmål og effektmål.
Målgruppen
Sørg altid for at afklare med målgruppen, hvad deres ønsker er, og hvad der sættes i gang. Beskriv hvad du har gjort.
Rekruttering af deltagere til projektet
Skal du rekruttere deltagere til projektet, er det vigtigt at finde ud af hvordan og beskrive dette.
Samarbejdspartnere
Præsenter hvis der er samarbejdspartnere. Hvem er de? Hvorfor er de i projektet. Hvilken rolle spiller de i projektet?
Projektets aktiviteter og indhold
Det er her hele projektideen kommer på banen. Det som er kernen i projektet. Her beskriver du dit projekt i detaljer. Jo større og mere kompliceret dit projekt er, jo mere detaljeret skal du beskrive aktiviteterne og indholdet. Vær opmærksom på at alt det som koster penge senere, skal kunne findes i budgettet.
Metoder og modeller
- Hvordan arbejder i med projektet?
- Er det kun frivillige eller ansættes der personer til at løse opgaver?
- Skal der bruges konsulenter, rådgivere eller andet?
- Hvordan tackler i evt. religiøse eller politiske forskelle?
- Hvilke beslutningsprocesser beslutter I jer for?
- Hvad med økonomistyring og projektledelse?
Mange spørgsmål melder sig i denne proces.
Forankring af projektet
Skal projektet forankres skrives hvordan.
Tidsplan/milepæle
Milepæle er et udtryk for, hvor projektet befinder sig på et bestemt tidspunkt i forløbet.
Detaljeret tids- og handleplan
Beskriver handlinger, ansvarsområder, tidsforbrug og evt. indsæt milepæle.
Økonomi
Budgettet er en meget central del af projektbeskrivelsen. Vær meget præcis med udarbejdelsen.
I skal udarbejde et projektbudget/anlægsbudget, finansieringsbudget og et driftsbudget.
Risikoanalyse
Indeholder en analyse af de mest oplagte risici, der kan opstå undervejs i projektet, og som kan udfordre projektet i igangsætning eller nå målsætningerne.
Evalueringsplan
I skal allerede i planlægningsfasen finde ud af, hvordan i vil evaluere projektet.
Kommunikationsplan
Hvordan vil i kommunikere jeres budskaber eksternt og internt? Lav en plan for dette. Egne medlemmer, presse, sociale medier, website osv.
Bilag
Budget- og finansieringsplan, årsregnskab, vedtægter, støtteerklæringer, tegninger, fotos og andre relevante bilag.
SWOT Analyse
Analyseredskabet hjælper til at beskrive interne styrker og svagheder samt eksterne muligheder og trusler. Fokus på mulighederne kan være med til at inspirere og løftes over i det gode projekt, mens svaghederne kan være med til at afholde en fra at gå i gang med projektet. Overvej altid hvordan svaghederne skal udfordres.
Styrker
|
Muligheder
|
Godt kendskab til kommunen
|
.
|
Muligheder
|
Trusler
|
Skabe læring
Øge kompetencerne hos idrætsforeningerne
Blive en aktiv partner i idrætskredse
Styrke den samlede indsats
|
Foreningerne har manglende kendskab til vores kompetencer
Manglende lyst fra foreningerne
Kommunen ønsker ikke at indgå i partnerskab med Idrætssamvirket
Ændringer i tilskud fra kommune |