Hvorfor skal vi benytte os af Idrætssamvirkets Kassererhjælp? For at mindske antallet af jeres forenings økonomiopgaver og dermed gøre det nemmere for jeres kasserer at udføre sin rolle.
Hvilke opgaver kan Kassererhjælp løse for os? Vi kan helt eller delvist hjælpe jer med alle opgaver, der typisk påhviler kasseren. Det kan eksempelvis være:
- Indtastning og registrering af transaktioner med tilhørende bilag
- Afstemning af konti (bankafstemning)
- Kommunikation med foreningens kontaktperson (ofte kassereren)
- Løbende prognoser og rapportering
- Assistance til årsregnskab og skift mellem regnskabsår
- Fakturering og opkrævning
- Medlemsstyring
- Moms og skattemæssige forberedelser
- Behandling af lønninger og godtgørelse
- Udbetaling og betaling af regninger
- Arkivering og dokumentation
- Forberedelse til regnskabsfremlæggelse og budgetlægning
- Rådgivning og support til bogholderi og regnskab
I vælger, det I har brug for hjælp til.
Hvordan kommer vi i gang? Tag kontakt til os, og så aftaler vi at holde et opstartsmøde. Til mødet vil vi forventningsafstemme og blive tydelige omkring jeres behov. Derefter laver vi en samarbejdsaftale, og så er vi i gang.
Hvad kræver det af os? Der er tre forudsætninger for at kunne benytte sig af Kassererhjælp.
- Digitalt online bogføringssystem, så bilag kan digitaliseres og både bogholder og kasserer kan tilgå systemet online.
- Der skal være et foreningsgodkendt bilag til hver bogføring.
- Forening og Idrætssamvirket skal have forskelligt login til det digitale online bogføringssystem.
Hvad koster det? Timeprisen er 450 kroner og afregnes pr. påbegyndte kvarter.
Hvor mange timer skal vi bruge? Nedenfor kan I se nogle priseksempler. Vi tilstræber at optimere ved at samle opgaver, for at være mest muligt effektiv og uden unødig arbejdstid. På den måde får foreningen mest mulig værdi for deres udgift.
For en Idrætsforening
- under 100 medlemmer, hvor Idrætssamvirket hjælper med bogføring og årsregnskab vil et anslået timeforbrug være ml. 5-10 timer pr. år.
- ml. 100 – 200 medlemmer, hvor Idrætssamvirket hjælper med bogføring og årsregnskab vil et anslået timeforbrug være omkring 15 timer pr. år.
- med 200 – 500 medlemmer, hvor Idrætssamvirket hjælper med bogføring, årsregnskab, kommunale tilskudsansøgninger og medlemsindberetning vil et anslået timebrug være omkring 25-30 timer pr. år.
- med over 500 medlemmer, hvor Idrætssamvirket hjælper med bogføring, årsregnskab, kommunale tilskudsansøgninger vil et anslået timeforbrug være ml. 30-70 timer pr. år.
Hertil kommer valget af tillægsopgaver og dertilhørende timeomfang.
(Timeforbrug er vejledende og estimater. Der tages forbehold for at foreninger kan have et større eller mindre behov. F.eks. foreninger som er flerstrenget med underafdelinger, vil være en mere kompleks opgave).
Hvad binder vi os til? I kan opsige samarbejdet, når I vil. Vi vil bruge begrænset tid på at afrunde og overlevere, så I trygt kan klare bogføringsarbejdet selv fremover.
Vi vil desuden løbende forventningsafstemme med jer, så I altid er trygge og har overblik over jeres udgift til Kassererhjælp.
Skal vi stadig have en kasserer? Ja. Vi kan hjælpe med alle kassererens opgaver, men vi kan ikke stå på mål for foreningens økonomiske dispositioner. Det ansvar vil fortsat pålægge foreningen selv og dermed kræve en økonomiansvarlig. I kan godt vælge at bestyrelsen er fælles ansvarlig for økonomien, men der skal fortsat være en økonomisk kontaktperson.
Skal vi stadig have en revisor? Ja. Vi kan ikke lave revision af jeres regnskab, så I skal have samme revision, som jeres forening plejer eller lignende.
Kan I holde styr på vores medlemsdatabase? Ja. Vi kan tage ansvaret for at opsætte sæsonskift og træningshold m.v. samt udsende fakturaer til medlemmer og besvare spørgsmål vedr. medlemskab. Eventuelt også indberette medlemstal og regnskabstal til idrætsorganisationer og kommunen.
Kan I håndtere løn og godtgørelse? Ja
Hvilket digitalt system skal vi have? Det er helt op til jer. Vi understøtter alle digitale bogføringssystemer. Har I ikke et online system i forvejen, kan vi være behjælpelig med at afklare jeres behov.
Kan I hjælpe med opsætning af nyt system? Ja, vi kan hjælpe med overførsel af data og opstart af nyt system, hvis I har behov for det.
Hvor tit bliver vi faktureret? Hvert kvartal, hvis der har været udført opgaver.