Loven om arbejdstid er blevet ændret, og det betyder, at alle arbejdspladser er forpligtet til at dokumentere arbejdstiden for lønnede ansatte. Det inkluderer dermed også de idrætsforeninger, som har lønnet ansat personale. Det kunne f.eks. være betalte trænere, foreningsudviklere e.l. Foreninger, der udelukkende har frivillige trænere, ledere og hjælpere, stilles der ikke nye krav til.
Som arbejdsgiver har man i følge den nye lov desuden pligt til at føre et system, som gør det muligt at måle den enkeltes daglige arbejdstid. Hvordan man gør, er op til foreningen selv, så længe at kravene overholdes.
Husk at både arbejdstid, ferie, sygdom og fridage også skal registreres, og at der er regler for, hvor meget og hvornår man må arbejde.
DIF og DGI har i samarbejde lavet en juridisk vejledning til foreninger, som giver svar på en lang række spørgsmål angående de nye krav.
Læs vejledningen her
De nye regler er til for at sikre dokumentation af alle lønmodtageres arbejds- og hviletid, så der er bevisførelse, hvis ikke bestemmelserne bliver overholdt.