Prisen som Årets Idrætsleder 2025 går til Jesper Uth, der er hovedformand i tst. Gennem det seneste år har Jesper ydet en helt ekstraordinær og beundringsværdig indsats i en tid, hvor foreningen stod i sin værste krise nogensinde.
Med tårnhøje ambitioner og en enorm ansvarsfølelse trådte han til som redningsmand, da fællesskabet havde allermest brug for det, og vendte en truende konkurs til en succeshistorie.
Da TST Idrætsforening i 2024 blev ramt af et alvorligt tillidsbrud og stod på afgrundens rand, valgte Jesper ikke den lette udvej. I stedet påtog han sig det gigantiske ansvar at lede foreningen sikkert gennem krisen.
Da Jesper blev hovedformand fandtes der ingen processer, og der var stort set ikke noget, der var skrevet ned. Jesper har været med til at sikre helt fra bunden, at alt nu er kommet i system, blevet digitaliseret og der er udarbejdet processer og procedurer for foreningens drift, så der kan frigøres overskud og kræfter til det udviklende arbejde. Derudover har Jesper Uth sammen med den øvrige bestyrelse vendt et underskud til overskud og sikret, at den fremtidige drift ser sund ud.
”Jesper Uth er indbegrebet af en moderne og handlekraftig idrætsleder, der træder til, når fællesskabet har allermest brug for det. Da TST Idrætsforening i 2024 stod i sin værste krise nogensinde – truet af konkurs og ramt af et alvorligt tillidsbrud – valgte Jesper ikke den lette udvej. I stedet påtog han sig det enorme ansvar at lede både badmintonafdelingen og hovedforeningen simultant for at sikre klubbens overlevelse,” lød det bl.a. fra Idrætssamvirkets bestyrelsesmedlem Mie Kjer Thomsen, da prisen blev overrakt til Jesper Uth.
Om prisen:
Årets Idrætsleder er blevet uddelt af Idrætssamvirket Aarhus siden 1962. Prisen blev overrakt i maj ved Idrætssamvirkets årsmøde af bestyrelsesmedlem Mie Kjer Thomsen. Med titlen følger en historisk vandrepokal samt 15.000 kr., som sponsoreres af Sparekassen Danmark og Sparekassen Danmark Fondene.
