Frisæt de frivillige: Nu starter arbejdet med at fjerne bureaukratiet

17. april 2026

Byrådet har sendt et klart signal med beslutningen om at frisætte foreningslivet. Nu starter arbejdet med at undersøge bureaukratiet omkring aktivitetsstøtten.

I december 2025 traf Aarhus Byråd en principiel og vigtig beslutning: Foreningslivet i Aarhus skal frisættes. Målet er at reducere de regler og dokumentationskrav, der i dag tager tiden fra kerneopgaven i det frivillige arbejde ude ved aktiviteterne og i mødestederne.


Som en central del af denne beslutning skal aktivitetsstøtten nu gentænkes. I Idrætssamvirket ser vi dette som en historisk mulighed for at gå fra kontrol til tillid.


Aktivitetsstøtten skal baseres på tillid

Vi ved, at de nuværende krav til fremmøderegistrering er en af de største administrative byrder for foreningerne. Kravet om at registrere hver eneste deltager, hver eneste gang, i specifikke aldersgrupper – og gemme dokumentationen i fem år – dræner energien hos trænere og ledere.


Selvom "Aarhus-ordningen" har været et skridt i den rigtige retning, mener vi, at der er behov for et mere grundlæggende opgør med systemet. Arbejdet, der igangsættes nu i 2026, handler om at skabe en model, hvor dokumentation ikke bliver en barriere for det gode foreningsliv.


Ingen spareøvelse – men en investering i foreningsglæde

Idrætssamvirket har lagt vægt på at understrege, at frisættelsen af foreningslivet ikke er en spareøvelse. Formålet er ikke at fjerne midler fra aktivitetsstøtten, men derimod at sikre, at pengene og ressourcerne fordeles på den letteste og smidigste måde med en høj grad af tillid.


Vi arbejder for en løsning, hvor:

  • Tilskud og støtte baseres på tillid frem for minuttyranni.
  • De professionelle ressourcer tager det administrative slæb.
  • Det samlet set bliver mere enkelt og overskueligt at være frivillig i Aarhus.


Vi er jeres stemme

Idrætssamvirket sidder med ved bordet i denne proces, og vi vil gøre alt for, at jeres hverdag bliver lettere. Der er lagt op til at involvere foreningerne i det videre arbejde, men I er også velkommen til at dele input eller eksempler fra jeres foreningshverdag med Idrætssamvirket på mbo@isaarhus.dk.

I mellemtiden kan I være forvisset om, at vi arbejder målrettet på at omsætte byrådets beslutning til reel frisættelse.

Del
Læs også

NYHEDER

Websitet er bygget i Ajour CMS fra ITIDE